ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

ΕΛΛΑΣ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2015

ΠΕΡΙ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ (Β')

συνἐχεια απὀ το προηγοὐμενο ἀρθρο...
Ὁ Λειτουργός

Εκείνος  που αγιάζει και μεταβάλλει
τα Τίμια Δώρα είναι
ο μέγας Αρχιερεύς Χριστός.          

Οὔτε ἄγγελος, οὔτε ἀρχάγγελος ἐργάσασθαί τι δύναται εἰς τὰ δεδομένα παρὰ Θεοῦ·ἀλλὰ Πατὴρ καὶ Υἱὸς καὶ Ἅγιον Πνεῦμα πάντα οἰκονομεῖ·
ὁ δὲ ἱερεὺς τὴν ἑαυτοῦ δανείζει γλῶττα καὶ τὴν ἑαυτοῦ παρέχει χεῖρα.
 Από τον ιερέα απαιτείται καθαρότητα αγγελική, για να διακονεί στο έργο, το οποίο ούτε σε αγγέλους δεν εμπιστεύθηκε ο Θεός.
 «Μέλλων ὁ ἱερεὺς τὴν θείαν ἐπιτελεῖν Μυσταγωγίαν, ὀφείλει προηγουμένως μὲν κατηλλαγμένος εἶναι μετὰ πάντων καὶ μὴ ἔχειν τι κατάτινος καὶ τὴν καρδίαν, ὅση δύναμις, ἀπὸ πονηρῶν τηρῆσαι λογισμῶν, ἐγκρατεύεσθαί τε μικρὸν ἀφ’ἑσπέρας καὶ ἐγρηγορέναι μέχρι τοῦ τῆς Ἱερουργίας καιροῦ».
 Από τοΤυπικό της Προσκομιδής
 Το βράδυ που προηγείται της θείας Λειτουργίας ο λειτουργός μόνος του, «ἐνώπιος Ἐνωπίῳ», προετοιμάζεται πνευματικά και σωματικά: Καθαρίζει την καρδιά του από αισθήματα που διώχνουν την αγάπη. Νηστεύει από λογισμούς πονηρούς και από τροφές. Προσεύχεται. Το πρωί, μέσα στοΝαό, θα ζητήσει την εξ ύψους δύναμη για να προσεγγίσει το άγιο θυσιαστήριο και να μπορέσει να πει στον Κύριο: «Ἑτοίμη ἡ καρδία μου ὁ Θεός, ἑτοίμη ἡ καρδία μου·ᾄσομαι καὶ ψαλῶ ἐν τῇ δόξη μου»(Ψαλμ. 107, 2).
 Τὰ ἄμφια τοῦ λειτουργοῦ
Το στιχάριο συμβολίζει την περιβολή των αγγέλων, το φως του Θεού ή ακόμη και τη σάρκα του Χριστού, 2.το επιτραχήλιο συμβολίζει το ζυγό του Χριστού, 3.το λευκό ή πορφυρό φελώνιο που φορά ο πρεσβύτερος συμβολίζει την καθαρότητα και φωτεινότητα της θείας Χάριτος και την κόκκινη χλαμύδα που φόρεσαν στο Χριστό οι στρατιώτες, 4.η ζώνη είναι σταθερή υπόμνηση της πνευματικής αποστολής και ευθύνης του ιερέα, 5.τα επιμάνικα συμβολίζουν τις χειροπέδες που φορούσε ο Κύριος πηγαίνοντας στον Καϊάφα, αλλά και την παντοδυναμία του Θεού, 6.το επιγονάτιο είναι σύμβολο της Αναστάσεως του Σωτήρα και της νίκης Του κατά του θανάτου.

Ὀ ιερἐας φορῶντας τα ἀμφια τἠν ῶρα τἠς λειτουργἰας,διαφοροποιείται,ὀχι μὀνο απὀ τους υπόλοιπους πιστοὐς αλλἀ καί απὀ τον ίδιο τὀν εαὐτο του.
Τὰ  Λειτουργικὰ Σκεύη
 
 1. Ο Δίσκος συμβολίζει τη γη, τη φάτνη της Βηθλεέμ και τη νεκρική κλίνη του Ιησού.2. Ο Αστερίσκος συμβολίζει το στερέωμα του ουρανού και τον αστέρα των Μάγων.3.Το Άγιο Ποτήριο εικονίζει το Ποτήριο εκείνο με το οποίο ο Κύριος ιερούργησε και παρέδωσε στους Αποστόλους το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
 Ο αρχαίος τρόπος μεταλήψεως των πιστών ήταν αυτός πού τηρείται σήμερα από τους Λειτουργούς: πρώτα το Σώμα του Χριστού από το Δίσκο και μετά το Αίμα από το Ποτήριο.
4. Λαβίδα ονομάζουμε το κουταλάκι, με το οποίο μεταλαμβάνουμε και το οποίο συμβολίζει τη λαβίδα των Σεραφείμ που είδε στο όραμά του ο Ησαΐας.5. Η Λόγχη συμβολίζει τη λόγχη του στρατιώτη, με την οποία λόγχισε την πλευρά του Χριστού.
6.Ο Σπόγγος
Σφαιρικό σφουγγάρι που τοποθετείται μέσα στο Άγιο Ποτήριο για να απορροφά την υγρασία του, ύστερα από την κατάλυση από τον Ιερέα των υπολειμμάτων της θείας Κοινωνίας (μετά τη Μετάληψη των πιστών).
Συμβολίζει το σπόγγο με τον οποίο στο Γολγοθά πότισαν τον Κύριο όξος.
7. Η Μούσα. Είναι σπόγγος «πεπλατυσμένος» και χρησιμοποιείται στη συστολή, δηλ. στην απόμαξη (καθάρισμα) του Δίσκου και του Αντιμηνσίου.
 8.Τα Μάκτρα  Κόκκινα μανδήλια που χρησιμοποιούνται στη θεία Μετάληψη Κλήρου και Λαού. Μ' αυτά σπογγίζουμε το στόμα μας αμέσως μετά τη θεία Μετάληψη. Όταν τα κρατάμε σωστά (με τα δυο χέρια μας, κάτω από το πηγούν ιμας), προφυλάσσουν την τυχόν πτώση Μαργαριτών στο δάπεδο από απροσεξία ή από στιγμιαία αδεξιότητα.

 Προσκομιδὴ καὶ Προσκομιζόμενα


 Το ψωμί και το κρασί που προσφέρουν οι πιστοί για τη Λειτουργία, και τα οποία συμβολίζουν το σώμα και το αίματ ου Κυρίου, δεν τοποθετούνται από την αρχή στο Θυσιαστήριο για τηθ υσία, αλλά πρώτα τοποθετούνται στην αγία Πρόθεση και αφιερώνονται στο Θεό σαν Δώρα Τίμια–αυτή είναι πλέον και η ονομασία τους. Άλλωστε ο Κύριος παρήγγειλε να Του προσφέρουμε ψωμί και κρασί, κι Αυτός πάλι μας ανταποδίδει «ἄρτον οὐράνιον » και «ποτήριον ζωῆς».
Εκεί ο ιερέας προσεύχεται ξεχωριστά για όλους τούς πιστούς (ζώντες και κεκοιμημένους) που έχουν γράψει τα ονόματα τα δικά τους και των γνωστών τους και τα έχουν δώσει μαζί με το πρόσφορο για
να μνημονεὐθουν.
 Η Πρόθεση είναι μία κόγχη αριστερά της Αγίας Τράπεζας. Συμβολίζει το ιερό σπήλαιο της Γεννήσεως.
 Τὸ Πρόσφορο(από το ρήμα προσφέρω)

Συμβολίζει την Παναγία, την οποία πρόσφεραν οι γονείς της στο Ναό, ο δε Ζαχαρίας την έβαλε στα Άγια των Αγίων. Η τοποθέτηση του Πρόσφορου στην Αγία Πρόθεση συμβολίζει την είσοδο της Παναγίας στο σπήλαιο, που γέννησε το Χριστό.

                                                                                        συνεχἰζεται...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου